torsdag, december 20, 2007



Garn: upprevat ullgarn och mohair och Rowan Designer Collection Classic DK Tweed
Stickor: 4,5 mm
Sticktäthet: mätte inte
Mönster: eget
Stickad 1 oktober – 4 december 2006

I fjol höstas tyckte jag att det skulle vara roligt att ha en varm sjal att dra över axlarna när jag känner mig frusen men inte tillräckligt för att hämta tröja. Spetsmönstrade sjalar ser fina ut och jag tycker om att sticka sådant, men det behövdes någonting varmare. Det blev tre garn till mitt tre färgsmönster. Upprevat grannt rosa mohair garn från en jättestor Anne Klein kofta med flätmönster – fint att reva upp. Till det lade jag härligt vinrött ullgarn från Phase Eight tröja i patentstickning. Det tredje blev nytt loppis garn, Rowan ullgarn i blyertsgrått.

Jag kastade på 3 maskor och stickade slätstickning, med 1 varv i varje färg. Till början ökade jag 1 m i båda sidorna varje varv, tills jag tyckte att sjalen blev för bred, och då blev det ökning 2 varv hoppa över det tredje, och till slut vartannat varv. Sjalen var tillräckligt lång när den nådde handleden när jag hade den på. Jag visste inte riktigt hur jag skulle sticka kanten. Den borde vara stadig så den hålls kvar över axlarna. Så jag beslöt sticka fåll, 10 varv slätstickning efter ett avigt varv. Till volang blev det enklaste möjliga. Jag plockade upp maskor etefter kanterna och fortsatte med samma randning i slätstickning. På det andra varvet ökade jag var tredje maska och sedan stickade jag tills jag tröttnade. Det blev 7,5 cm. Sen kastade jag av, så kanten rullar utåt.

Sjalen blev lyckad för den ligger på soffan och blir ofta använd. Kanten blev inte bra, för den står rakt upp när man har den på. Kanske den skulle ha blivit bättre i tunnare garn. Volangen ser töfsig ut. Jag tycker om kanten där jag plockade upp maskor för den ser fin ut. Jag sydde hake så sjalen hålls på om jag vill göra någonting med händerna, t ex sticka. Om jag skulle sticka en ny sjal skulle jag nog leta efter mönster och sticka någonting som såg bättre ut.

1 kommentar:

Eva i Halmstad sa...

Tycker att sjalen ser varm och go ut.
Ha en riktigt God Jul på dej och njut av julefriden.
Eva.