söndag, augusti 31, 2008

Fort gick det


På sommarlovet ville jag ha en stickning som tog litet rum i bagaget så jag beslöt sticka halv vantar till vintern. Nu har jag fäst trådarna så jag är redo för kölden.

Randiga halvvantar

Garn: Rowan 4 ply soft 100% ull, Rowan Kidsilk Spray 70% mohair 30% silke, sammanlagt ca 50 g
Stickor: 2,5 och 3 mm strumpstickor
Mönster: eget
Stickad 15 - 30 augusti 2008

Garnet var resterna från toppen som nyss blivit färdig och sockorna, med ett varvs rand av Kidsilk Spray. Den här gången gick det bra att sticka Kidsilk Spray med tunnare stickor. Jag hade inget mönster utan provade bara på vartefter jag stickade. Jag ville ha långa vantar, så fingrarna och tummen syns knappt.

Jag stickade slarvigare än vanligt. Hemma skriver jag upp maskantal och så vidare, men nu brydde jag mig inte. Jag försökte inte heller få ränderna att se snygga ut, och tumkilen blev inte alls bra. På den första vantan ökade jag vartannat varv, men det var för ofta så det blev det tredje på den andra, men vart fjärde skulle ha varit bättre. Så skulle jag ha fått börja tumkilen tidigare. Färgbytet hade jag tänkt ut i förväg och det tycker jag är fiffigt.

Annars är jag nöjd med mitt första par vantar. De passar bra, och färgerna är härliga. Vantar är lättare att sticka än sockor så kanske det blir flera. Det känns underligt att sticka småsaker. Det går så fort – på någon timme har man stickat en halv vante. Tacka vet jag filtar som pågår i vecko eller månadstal.


På tal om filtar så blev filten #118 färdig före månadens slut, med litet ansträngning. Den är fortfarande en av mina favoriter.

1 kommentar:

Anonym sa...

de blev ju jättefina!